blog

tukaNg PoLow~

Friday, May 15, 2009

NenEK TerSAyanG MEnyahuT SeRuAn ILaHi...



2 mEi 2009...

pada tarikh ni..atok yg aku syg masuk wad kat hospital besar kuala lumpur..aku sedey sgt,sbb aku jauh dari dia..walaupon bz ngan study n mcm2 program lagi..aku xpeduli..aku bli tiket gak balik jumpa atok aku..8hb,.
tiba-tiba fon aku bebunyi..ade msg dari akak aku..."kirah..ko xbalik ke tgk atok kat ICU?? doktor kata atok ade lebih kurang 24jam je kalau atok sedar dari koma.."
luluh sgt ati aku..aku xsgka atok aku dah kat ICU n koma! aku tau dorg saje xnak aku susah hati, xnak exm aku terganggu..
air mata aku xtertahan lagi..aku nangis sepuasnya..aku trus g blik syila..mintak tolong dia kol jae anta aku kat bterworth..balik malam tu jugak..6hb.5...sampai kL lbih kurang pkul 3.30pg..niat aku mmg nak tros ke hspital..tapi guard msti xbgi masuk, sbb bkn waktu melawat..esoknya 7hb.5 aku tros pegi hospital, sampai kat sne aku tgk atok aku terlantar xsedar..dlm keadaan yg sedih sgt! aku nangis...aku plok mak aku, dia pon nangis..aku bertambah sebak bila mak aku cakap, atok aku slalu tanye bila aku nak balik..masa dia sedar tu..aku mengucap kat telinga atok aku..aku harap sgt dia dengar dan ikut...aku trus baca yasin kat tepi atok aku..tengah baca tu...tiba-tiba aku dengar mesin pnafasan tu berbunyi panjang..graf tu mendatar!! angka 0 terpapar...aku menangis!! sebak,.atok aku dah pergi selamanya..tinggalkan aku..aku menoleh ke arah ibu ku..air mata dia meluncur laju keluar,.mak ngah aku tenangkan ibu ku..semua kat situ menangis..hiba sgt yg aku rasakan..aku terus berlari keluar dari wad tu..aku pegi kat tangga..menangis dengan sepuasnya..aku keluarkan fon.."fizah...atok aku dah xde..dia tinggalkan aku.." fizah mnyuruh aku mengucap dan tenangkan aku...
aku sempat balik semasa atok ku bnafas..tapi dia xsempat buka mata tengok aku..dia koma masa aku sampai..hanya ALLAH sja yang tahu prasaan aku masa tu..
tapi aku tahu..ALLAH lebih syg kan dia dari aku..tarikh arwah pergi kebetulan sama dgn harijadi adik aku...semua ketentuan ILAHI...aku redha..
jenazah dikebumikan kat kg aku..sekinchan..aku mandikan jenazah atok aku..usung jenazah untuk dikafankan..cium untuk kali terakhir...dan berada di sisi arwah sehingga lah ke liang lahad..saat talkin di bacakan..air mata aku xhenti mengalir...
aku sedih sgt... sbb aku rapat sgt ngan arwah atok aku tu,.20 tahun aku mbesar dpan mata dia..kecik2 dia yang bela aku masa kat kg..banyak sgt kenangan aku ngan arwah..arwah tok ajar aku masak,.sikatkan rambut aku lpas mandi..selalu urut badan aku kalau sakit2..banyak sgt kenangan..
sbb dia tinggal serumah dengan keluarga aku sepanjang aku hidup ni..

aku redha...pasrah dgn ketentuan-Nya..semoga roh arwah atok aku di cucuri rahmat oleh ALLAH s.w.t..

AL-FATIHAH..buat nenda tercinta..( supiah binti mat amin )